Jumaat, 30 Januari 2009

SMU dan Pangkor Berdarah...

Assalamualaikum...

Baru-baru ini Negara kita digemparkan dengan isu Pangkor Berdarah. Pangkor berdarah ini telah menjadi isu besar kerana ada segelintir menyatakan Ikan-ikan yang dibawa masuk melalui Pangkor adalah tidak boleh dimakan DISEBABKAN AIR LAUT BERTUKAR MENJADI MERAH. Pada masa yang sama pendapatan nelayan di Pangkor terjejas akibat khabar angin ini. Juga terlibat sektor pelancongan di Pulau Pangkor juga terjejas. Ada yang telah membatalkan percutian mereka di Pulau Pangkor disebabkan oleh berita ini.

Walaubagaimanapun, SMU telah menafikan hal ini. Ini kerana kejadian laut bertukar bewarna merah disebabkan oleh pertumbuhan alga dan rumpai laut bewarna merah. Laut menjadi merah hanya disekitar LUMUT sahaja dan bukannya di Pangkor. SMU bersama pengusaha Pangkor Village telah membuat kenyataan akhbar pada 26 Januari 2009 bahawa Pangkor masih Selamat untuk menjadi pelancongan. SMU terlibat kerana pada masa yang sama SMU menganjurkan Program Pemantapan Rakan Exco SMU di Pangkor Village.

SMU bersama pengusaha Pangkor Village telah membuat kenyataan akhbar pada 26 Januari 2009 bagi membetulkan khabar angin tersebut. SMU juga telah meyakinkan warga Malaysia bahawa Pangkor masih selamat untuk menjadi kawasan pelancongan. Selepas kenyataan tersebut, Pangkor kembali seperti asal semula.

SMU juga ingin mengucapkan kepada semua SMU yang telah menjayakan Program 3 Hari 2 Malam di Pangkor Village dan terima kasih kepada semua senior SMU yang sanggup bersama-sama SMU junior kali ini.

Sekian,
WASSALAM...

Tiada ulasan: